Danskerne er pant-udfordrede
Hver tredje dansker må opgive at indløse pant.
Flaskepant havner i naturen
Ifølge beregninger har Dansk Retursystem siden 2002 tjent 1,1 mia. kr. på pant, der ikke blev indløst. Hele ordningen er sat i verden for at sikre, at danskerne håndterer flasker og dåser til drikkevarer på den mest optimale måde i forhold til miljøet. Den store indtjening hos det danske pant- og retursystem vidner dog om, at en stor andel af danskernes dåse- og flaskepant havner i naturen, skraldespanden eller lignede. Noget tyder på, at det danske pantsystem ikke er så perfekt, som mange har opfattelsen af. En ny undersøgelse, foretaget af YouGov på vegne af SodaStream bakker den påstand op, og viser blandt andet, at mere end hver tredje dansker (35 pct.) oplever, at de ikke altid kan komme af med deres pant i returflaskesystemerne.
Sodavandsmaskineproducenten SodaStream har i samarbejde med analyseinstituttet YouGov undersøgt danskernes pantvaner. Her bliver det gjort klart, at det danske retursystem ikke er ufejlbarligt. Således oplever mere end hver tredje dansker, at de altid, ofte eller til tider ikke kan komme af med deres pantflasker og dåser i butikker og supermarkeder.
- Tanken om at emballage skal recirkuleres og ikke ende i naturen er en sympatisk tanke, som også fungerer de fleste gange. Problemet er bare, at Dansk Retursystem ikke fungerer optimalt. Køber du eksempelvis en sodavandsflaske hos en købmand, så er det ikke sikkert, at pantautomaten i dit lokale supermarked efterfølgende vil modtage den. Så ender pantflasken måske i skraldespanden ved siden af pantautomaten, siger Michele Fitzwilliams, marketing manager fra SodaStream i Danmark
Vi hader også at opbevare panten
Undersøgelsen viser samtidig, at næsten halvdelen af de adspurgte danskere (49 pct.) synes, det er dødirriterende at skulle opbevare tomme pantflakser og dåser derhjemme. Og 17 procent indrømmer ligefrem, at de ofte eller engang imellem smider flasker eller dåser ud, selvom der er pant på.
- Undersøgelsen bekræfter i den grad, hvad vi havde på fornemmelsen, men som der alt for sjældent bliver sat fokus på herhjemme, hvor vi tilsyneladende bare lever med det system, vi nu engang har. Men rigtig mange er i deres dagligdag irriteret over at skulle hente, bringe, opbevare og eventuelt slæbe med hjem igen, siger Michele Fitzwilliams